90% вчителів витрачають від трьох тижнів на повторення минулорічного матеріалу на початку нового навчального року. Про це йдеться в одному з досліджень (2013 рік, США), в якому взяли участь 500 вчителів.

Дані іншого дослідження (1996 року) показують, що учні зазвичай гірше проходять стандартизоване тестування після літніх канікул, аніж перед ними.

Чи можуть і чи потрібно батькам впливати на “літнє забування”?

ЩО РАДИТЬ ДИТЯЧИЙ ЛІКАР-ПСИХІАТР, ПСИХОТЕРАПЕВТ ТЕТЯНА СКРИПНИК

1. Пам’ятати, що дитина – не мішок, який треба постійно напихати знаннями. А також, що зараз дітей здивувати важко. Їм потрібно щось таке, з чим вони ще не мали досвіду.

2. Канікули варто проводити так, щоб зберігати і формувати пізнавальний інтерес у дітей. Щоб запам’ятати інформацію, потрібно підкріпити її емоціями. А через позитивні емоції виникає бажання отримувати подібний досвід знову.

3. Показати дитині, який різноманітний навколишній світ. І робити це не тільки через екран смартфона чи комп’ютера. Так може бути, але це треба поєднувати з враженнями. Наприклад, відвідувати музеї, виставки, майстер-класи, подорожувати.

4. Бути прикладом. Адже діти не можуть навчитися чогось відмінного від того, що пропонують батьки. А світ зараз такий, що кожному по телефону – так, а сісти на велосипед і поїхати до найближчого парку – важко. Так само, якщо батьки не беруть до рук книжок або читають тільки пости у фейсбуці, не можна очікувати, що діти раптом візьмуться за читання.

5. Канікули повинні мати темп. Можливо, більш повільний і вільніший, але такий, що організовує дитину. Так є шанси, що дитина повернеться до школи не зовсім розслабленою і матиме менше труднощів з поверненням до навчання.

6. Пояснювати цінність знань через життєвий досвід. Якщо їдете за кордон – потрібна іноземна мова. Обираєте місто – це вже географія й історія. Якщо музей – треба знати, що там. Це розвиває.

7. Пам’ятати, що до сучасних дітей неможливо підходити зі старими догмами: “Сьогодні читаєш от стільки”, бо діти завжди запитають “для чого?”.

ЩО РАДИТЬ ВЧИТЕЛЬКА ТРЕТЬОГО ПІЛОТНОГО КЛАСУ НУШ КИЇВСЬКОЇ ШКОЛИ №35 ГАЛИНА ОЛЕЩИНСЬКА

1. Взагалі завдання на вихідні та канікули ми не даємо. Це суперечить ідеї НУШ. У такі дні діти розвантажуються.

2. Я порадила вести “Щоденники літніх вражень”. У них діти замальовують та описують події свого життя на канікулах. Потім можна переглядати їх, обговорювати і радіти разом.

3. Можна фотографувати цікаві місця, пам’ятки культури і зробити колаж.

4. Можна доручати дітям обирати продукти, підраховувати вартість і розраховуватись у магазинах.

5. У нас є “домовленість” читати 15-20 хвилин щодня. Але це за бажанням. Воно тут основне. І без батьків нічого не вийде.

6. Було б добре, щоб існувала державна програма, яка б забезпечувала кілька екскурсій для кожного класу, безкоштовні квитки. Діти повинні бачити світ, його багатогранність. А не всі батьки можуть (хочуть) це робити.

ЧИМ ЩЕ МОЖНА ЗАЙНЯТИСЯ ВЛІТКУ, ЩОБ ПІДТРИМУВАТИ ІНТЕРЕС ДО НАВЧАННЯ? ОСЬ КІЛЬКА ІДЕЙ*, ЯК ЦІКАВО І КОРИСНО ПРОВЕСТИ ЧАС:

Започаткуйте сімейний книжковий клуб

Оберіть книжку, прочитайте її всією сім’їєю і зберіться обговорити, що сподобалося, а що – ні. Ваша швидкість читання, очевидно, більша за швидкість дитини, тому це не забере багато часу, натомість створення такої спільної традиції спонукатиме дитину до розвитку критичного мислення.

Бібліотека – як частина планів на літо

У бібліотеках можуть проводитися літні книжкові клуби, читання та творчі заходи. Усі ці активності не дадуть розуму розслабитися.

 

Започаткуйте літню програму читання і переконайтеся, що дитина читає книжку, яка їй водночас цікава і є для неї викликом

Літнє читання важливе, але не завжди помічне. Наприклад, одне з досліджень (Kim and Guryan, 2010) показує, що літнє читання не мало жодного впливу на навички. Чому? Тому що діти, які брали участь у дослідженні, обирали книжки, які їм було легко читати.

Тому коли ви шукаєте книжку, дуже важливо переконатися, що дитина захоплена змістом, але також потрібно, щоб книжка знайомила з новими словами та ідеями.

Заохочуйте дітей спілкуватися з іншими

Нехай діти створять читацький чи письменницький клуб – це чудовий спосіб підвищити інтерес до занять.

Виділіть час на математику

Малоймовірно, що діти самостійно робитимуть щось, щоб не забути вивчене з математики. А практика тут дійсно має значення. І, все ж, ви навряд чи захочете проводити літні уроки чи перетворювати літо на виснажливий ряд розв’язування задач.

Існують дослідження (Cepeda et al, 2008), які показують, що учні можуть покращити довготермінові навички, коли вони практикують вивчене через кілька днів. Це не означає, що діти не повинні практикувати математичні навички частіше. Це лише свідчить про те, що можна підтримувати в пам’яті математичні факти впродовж літа, не приділяючи цьому увагу щодня.

Допомогти з математикою можуть додатки на смартфон. Підійдуть також настільні ігри, в яких потрібно хоча б порахувати кількість балів за хід.

Виберіться до музею, зоопарку чи на природу

Але не просто, щоб “відвідати”. Допоможіть дітям насолодитися практичним досвідом і розпочніть тематичні розмови.

Діти отримують більше знань з музеїв, якщо там є практичні активності

Також допомагають запитання батьків, як діти розуміють те, що щойно побачили. Це можуть бути такі запитання: “Як ти думаєш, для чого використовувався цей пристрій? Як ти думаєш, з чого він зроблений? Як ти думаєш, як це – спати на цьому матраці?”.

В одному з досліджень йдеться, що дошкільнята більш невимушено концентрувалися на числах і лічбі після того, як батьки долучали їх до жартівливої розмови та ігор (Наприклад, “Скільки тут динозаврів? Порахуймо!”).

Оберіть для дитини літній STEM-табір, який концентрується на неформальному, практичному навчанні

Що робить навчальну програму табору хорошою? Практика на зразок конструювання, програмування, робототехніки чи наукових лабораторій. Усе це дозволяє дітям самостійно вирішувати проблеми.

Готуйте з дітьми

Готування – чудовий спосіб вивчити вимірювання і перетворення величин та дроби.

Найміть маленького планувальника

Якщо збираєтеся у відпустку – залучіть дитину до планування принаймні однієї частини подорожі. Дайте дитині карти та путівники – і побачите, як вона використовує свої навички, щоб скласти план.

Поїдьте у віртуальну відпустку

Якщо цього літа поїхати у справжню відпустку не вдасться – можете з допомогою інтернету спланувати з дитиною майбутню чи податися у віртуальну. У мережі є безліч віртуальних 3D-турів, а кожне місто має свій історичний сайт. 

Надія Швадчак, “Нова українська школа”

 

Контактна інформація

  • Адреса: Миколаївський ЗЗСО І - ІІІ ст. №1, вул. Львівська, 15,
    м. Миколаїв, Львівська обл., Україна, 81600
  • Технічний адміністратор: Крива Н.В. 0685041804
  • E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.